محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

تجارت چیست و تاجر کیست ؟ به زبان خیلی ساده

خوب شاید این مسئله خنده دار باشد که در مورد ماهیت تجارت صحبت کنیم که اصلا یعنی چه و چرا ما باید معنی تجارت را به درستی درک کنیم ؟ با توجه به اینکه این اولین مطلب در خصوص تجارت در جزیره تجارت وب سایت Tosinso.com است امیدوارم برای شما نیز جذاب باشد. در واقع بسیاری از افراد که خودشان را تاجر می دانند و به اصطلاح خودشات تجارت می کنند اصلا تاجر نیستند !! تجارت در لغت به معنی داد و ستد است داد به معنی ارائه کردن یا دادن چیزی به کسی و ستد از ستاندن یعنی گرفتن چیزی از کس دیگر برگرفته می شود بنابراین شما در تجارت یک چیز را می دهید و چیز دیگری را می گیرید که در طی تاریخ این چیزها خیلی تغییر کرده اند. یکی از نکاتی که در خصوص تجارت مهم است بحث رضایت دو طرف از انجام معامله چیزها است ، یعنی اگر در تجارتی کالا یا خدمتی واگذار شود یا دریافت شود و یکی از طرفیت ناراضی باشد آن دیگر تجارت نیست و شخص مورد نظر نیز دیگر تاجر نیست ، این اصل را فراموش نکنید که فقط به کسیکه از راه فروش کالا یا خدمات درآمد دارد تاجر گفته نمی شود بلکه زمانی شما تاجر هستید که طرف مقابل شما نیز راضی باشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تجارت چیست

شما در تجارت یا داد و ستد از یک شخص یا نهاد مالکیت چیزی را می گیرید و در عوض مالکیت چیز دیگری را به او واگذار می کنید . همانطور که گفتیم این چیزها در گذر زمان بسیار تغییر کرده اند ، وارد تاریخچه تجارت نمی خواهیم بشویم اما جالب است بدانید که تجارت بیشینه ای چند ده هزار ساله دارد ، تجارت اولیه بصورت کالا به کالا بود ، یعنی شما کالایی مثل گندم داشتید و دیگری کالایی مثل نمک ، شما گندم را می دادید و نمک می گرفتید و البته این تبادل به نسبت و بسته به ارزش کالاهای مقابل بود ، حتی کالاها نیز تنوع داشتند ، در ابتدا کالاها آنقدر تنوع نداشتند و بعضا ممکن بود کسیکه نمک دارد نیازی به گندم نداشته باشد و به همین خاطر بایستی یک رابط که وظیفه راحت کردن تبادل کالا ها را فراهم می کرد را به وجود می آوردند و آن رابط چیزی است که امروزه ما آن را به عنوان پول می شناسیم . در ابتدا پول به شکل امروزی نبود ، سنگ های گرانقیمت ، سکه ، فلزات گرانبها جزو مواردی بودند که شما در خصوص دریافت کالا یا خدمات در تجارت پراخت و دریافت می کردید. کم کم با رونق گرفتن و به وجود آمدن پول ، تقریبا معاملات کالا به کالا به شکل سنتی منسوخ شد و امروزه کمتر شاهد این نوع تجارت ها هستیم.

تجارت چیست

تجارت امروزه به شکل های متنوعی انجام می شود ، شاید دیگر در تجارت هیچوقت کسی کالایی را مشاهده نکند . برای مثال این روزها تجارت خدمات بسیار زیاد شده اند که بصورت متقابل نیز انجام می شود ، شما برای دیگری خدمات حسابداری انجام می دهید و او نیز به جای اینکه به شما پول پرداخت کن به شما طراحی وب یاد می دهد !!! در تجارت بحث زمان بسیار مهم است ، تجارت نیاز به انجام شدن در زمان و محدوده زمانی معین دارد ، مشتری شما الان نیاز به دریافت خدمات یا کالا از شما دارد ، اگر در زمان مناسب به اون خدمات یا کالا را تحویل ندهید یا تجارت موفقی نخواهید داشت یا اینکه مشتریان خودتان را از دست می دهید. تجارت به انگلیسی بصورت Business نوشته می شود و کمتر کسی دیگر به فارسی واژه تجارت را به کار می برد چون Business با کلاس تر است . تجارت هسته اصلی سرمایه گذاری است و حتی باعث ایجاد روابط بین کشورها است . جالب است بدانید روزگاری بود که ادویه از طلا ارزشمند تر بود و لیمو باعث ایجاد جنگ می شد !! اولین نمونه از پول اشیاء با ارزش بودند که عنوان کردیم ولی جالب است بدانید که انسان ها زمانی به جای پول از خوک ، صدف های دریایی نادر ، دندان نهنگ و حتی گاو استفاده می کردند.

تجارت چیست

تاجر کسی است که بصورت تمام وقت زمانش را برای فروش و خرید کالا یا خدمات صرف کند . در واقع این یک تعریف دقیق حقوقی از تاجر است و بنابراین کسی که بصورت نیمه وقت بعد از زمان کارمندی به دنبال خرید و فروش برنج و پخش آن می کند تاجر نیست و عمل اون نیز تجارت محسوب نمی شود تا زمانیکه از شغل کارمندی استعفا بدهد و به سمت صرفا برنج فروش برود.تجارت قطعا یک فعالیت پرسود است و به همین دلیل است که کسیکه واقعا تجارت می کند دارای سرمایه زیادی است ، البته هر کسی که خربزه می خورد پای لرزش هم می نشیند ، تجارت کاری به نسبت پر ریسک است و کسانی واقعا تاجر هستند که جرات ریسک داشته باشند. تجارت یک مراوده اقتصادی است که برای هر دو طرف معامله باید دارای سود و درآمد مطمئن باشد. تجارت این روزها آنقدر متنوع است که می توان دسته بندی های بسیار مختلفی را برای آن در نظر گرفت ، این روزها تجارت در الکترونیک و دنیای پیشرفته اقتصاد حل شده است و نمی توان تکنولوژی را از تجارت جدا کرد و به همین دلیل است که تجارت الکترونیک این روزها گوی رقبت را به سادگی از تجارت های سنتی دزدیده است . در آینده در خصوص تجارت و مسائل مرتبط با آن بسیار صحبت خواهیم کرد امیدوارم ما را در این راه حمایت کنید.

نویسنده : محمد نصیری

منبع : جزیره تجارت و تجارت الکترونیک وب سایت توسینسو

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات